EET pro malé živnostníky

Bude EET pro malé živnostníky likvidační?

Dotykačka - spolehlivý pokladní systém pro EET

EET už klepe na dveře. Zhruba za měsíc – od 1.12.2016 – začne platit EET ve své první fázi pro 60 000 firem, které provozují hotely, penziony, kavárny, vinárny, bary, restaurace nebo jídelny. Už v rámci těchto 60 tisíc subjektů najdeme mnoho jednotlivců / živnostníků, pro které může být EET likvidační.

Mnohem větší část menších živnostníků však přijde na řadu ve fázi druhé od 1.3.2017 a fázi třetí v březnu 2018. To budou menší prodejci v maloobchodě a pak postupně všechny OSVČ typu kadeřnice, masér, obuvník, IT specialista, programátor či kosmetička.

Koho EET zlikviduje?

Důvodem možné likvidace nebude ani tak nezvladatelná investice do technického řešení, která se dá pořídit často do 5 000 Kč, ale nadměrná administrativa s tím spojená + často i nutnost měsíčních nákladů na internet, elektřinu, spotřební materiál pro tiskárny účtenek apod.

Prvotní investici sice stát dotuje v podobě snížení daně z příjmů. Nicméně tuto satisfakci získá podnikatel často až za půl roku nebo i rok po této investici (v termínu daňového přiznání a vyrovnání daní z příjmu). Pro mnohé malé živnostníky a OSVČ, které žijí z měsíce na měsíc a nemají žádné rezervy, bude EET skutečně likvidační. O to víc s ohledem na měsíční paušál za internet (který třeba ne každý živnostník dosud potřebuje), spotřební materiál a další režijní náklady vč. času potřebného na administrativu s EET spojenou.

Kdo z malých živnostníků EET ustojí?

Velká část živnostníků – zejména těch finančně gramotnějších a s dostatečným výdělkem umožňujícím tvorbu rezerv – však bude muset sáhnout do rezerv nebo naspořených peněz a investovat do zařízení pro EET. Do nákladů pak promítnout internetové připojení či mobilní data / hlasové služby od poskytovatele mobilní sítě + náklady na spotřební materiál k tisku EET účtenky.

Pro takové živnostníky – byť malé – to nebude likvidační. Bude to prostě jen další náklad snižující jejich zisk a marže, případně důvod ke zdražení služeb (což vidím jako reálnější model, který může zároveň postavit EET do jiného úhlu pohledu pro koncové zákazníky, kteří zatím v EET vidí spásu a potenciální příjem státní pokladny pro seniory, děti a další).

EET má negativa i pozitivní stránky

Ačkoliv jsem zpočátku proti EET, dívám se na věc pohledem velmi pragmatickým a hodně ekonomickým. Z tohoto pohledu dle mého soudu EET tržnímu prostředí spíš uškodí. Podnikatelé budou mít na krku další administrativní zátěž, další riziko, požadavek na další technologie a jejich správu/údržbu. Mnoho podnikatelů skončí a zřejmě trochu naroste nezaměstnanost a natažená ruka státu pro sociální dávky. Mnozí zdraží své služby a zboží.

Na druhou stranu je tu i pozitivní stránka věci. Trh se vyčistí, ubude možná skutečně nějaká část podnikatelů, kteří nepodnikají čistě a okrádají stát na daních (ne, že by tím stát začal na daních vybírat více, to si nemyslím). Skončí ti méně schopní, ti co si nedokáží tvořit rezervy. Často to budou lidé z malých měst a vesnic, kteří z podnikaní nezbohatli a byli přínosem pro jejich město – to bude velká škoda. Na druhou stranu by se mělo trochu narovnat tržní prostředí a podmínky pro podnikání. Nevím zda tomu věřit, moc se mi nechce, ale nebudu jako ministr Babiš, která postaví před tuto kontrolu jak podvodníky, tak odpovědné podnikatele platící daně. Prostě budu předpokládat, že to tak bude. Skutečnost se ukáže brzy.

Pozitivní je možnost posunout mnohé podnikatele z garážového způsobu podnikání k serióznímu podnikání na vyšší úrovni. Co tím myslím? Přechod od tužky a papíru k sofistikovaným řešením pokladních systémů s přidanou hodnotou v podobě skladového systému, mapy provozovny, zasedacího pořádku v restauraci, zjednodušení plateb každého stolu, větší přehled o nákladech, útratě, tržbách atd. Živnostník tak může růst v podnikatele.

Často se nadává na to, že stát – potažmo Agrofert – bude získávat cenná data. S tím souhlasím a samotného mne to moc netěší. Na druhou stranu v datech, které budou odesílaná správci daně mohou být prakticky jen celkové sumy (žádná data o konkrétním zboží není potřeba odesílat) za nákup a identifikační údaje provozovny. Ano pomocí spojení těchto dat se dá leccos dohledat, ale jako statický podklad už to není dle mého soudu tak zajímavé.

Úspěšné podnikání = statistická data

Mnohem zajímavější je to, co díky novým technologiím získá podnikatel pro sebe. Vymění-li tužku a papír či starou pokladnu za moderní pokladní systém napojený na sklad a provozní data svého businessu, může získat mnoho nových a velmi cenných informací. Kromě pořádku v inventuře ve skladu získá minimálně pěkný statistický pohled na nejprodávanější zboží, náklady a výdaje vs. obrat a zisk, pohled na prodeje v jednotlivých hodinách, dnech a měsících roku či nejúspěšnějšího číšníka/vrchního z pohledu návratnosti investici (ano, pokud to poženu do extrému, tak mám na mysli náklady na vrchního a obrat/zisk, který provozu přináší). A to je jen vrchol ledovce.

Budu-li pokračovat v business analytice, mohu si dělat statistiku stolů – kde se nejvíc utrácí a pak řešit proč. Přenesu-li pro mne běžnou webovou analytiku a optimalizaci konverzí do offline prostředí, pak mohu začít analyzovat proč u stolu u okna utratí lidé méně než u stolu blízko baru. Třeba je jim zima a táhne na ně od okna, třeba se jim tam špatně sedí, možná tam chodí častěji lidé jen na kávu a ti co se přijdou najíst či večer popít si sedají raději blíž k baru a obsluze. Napadlo Vás někdy něco takového?

Zkuste se zamyslet. Investicí, kterou Vám do značné míry může dotovat stát, můžete získat detailní přehled o svém podnikání. Můžete získat informace o tom, kde je potřeba něco zlepšit, kde ušetřit na nákladech a kde naopak více investovat, protože jsou tam prodeje velmi dobré. Netvrdím, že EET je dobrá věc – naopak. Nicméně přináší do podnikání zejména těch, kteří spadají do první fáze, možný posun. Posun k lepším, k většímu obratu, k lepšímu predikování budoucnosti v podnikání (z dat minulých let budete moci predikovat jaký bude asi červen nebo listopad a uzpůsobit tomu objednávky surovin, dimenzování míst k sezení, posílit směny apod.). Chci tím říci, že pokladní systémy jsou skvělá věc a ti, kdo je minimálně v pohostinství dosud nepotřebovali a neměli, by měli přehodnotit svůj pohled a hledat v EET to pozitivní pro své podnikání.

Branding a marketing pomocí účtenky

Teď už půjdu trochu dál a popíšu něco, co bude dávat smysl jen těm malým živnostníkům, kteří se chtějí posunout skutečně dál a pracují na sobě i svém podnikání … přemýšlí co vylepšit, jak se dostat k více zákazníkům, jak budovat svoji značku. Pro většinu malých živnostníků v pohostinství jsou pokladní systémy jen usnadněním vedení agendy – skladu, stolů, tržeb apod. Neřeší jaká data v nich mají, neřeší víc než nutné zlo.

Pokladní systém, však může být nejen zdrojem ohromně zajímavých statistických dat, ale i nástrojem marketingové komunikace a budování značky Vaší restaurace, kavárny, vinárny nebo i prodejny. Samotná účtenka může kromě splnění běžných účelů jako je doklad k platbě či elektronická evidence tržby plnit pro Vás mnohem zásadnější účely.

První z nich je budování povědomí o značce. Účtenka většinou obsahuje název provozovny či firmy, v lepším případě i logo. To v mysli lidí spojuje účtenku s Vaší firmou, buduje to povědomí o Vaší firmě a Vaší značce. Značka lidem utkví v paměti.

Kromě budování značky je tu však také možnost upozornit na slevu, zajímavou akci, ochutnávku či unikátní zboží/službu. Pomocí účtenky tak může promovat to, co je pro Vás v danou chvíli důležité. Stačí umět dobře ovládat pokladní systém a jeho nastavení.

Informační hodnota EET účtenky

Kromě toho můžete na účtence mít údaje o otevírací době a lidé Vám tak třeba budou méně volat a zjišťovat tak běžnou věc, jako je zda máte otevřeno. Ušetříte tak kapacity svého personálu pro důležitější činnosti než je odpovídání na rutinní dotazy. Podobné to je s adresou provozovny nebo telefonním číslem.

Mnohem zajímavější už je uvedení webové stránky provozovny. Pro restaurace s denním menu to může být naprosto zásadní výhoda a přínos. Lidé se mrknou na web a vědí co dnes máte dobrého. Ušetří čas obsluze, protože si budou schopni objednat hned i bez jídelního lístku. Co je však ještě zajímavější je fakt, že mohou informovat o Vaší nabídce kolegy nebo známé a přivést Vám tak větší klientelu.

Tak co? Bude EET likvidační?

Každá mince má dvě strany. Stejně tak EET přináší negativa a pozitiva. Osobně jsem studoval mnoho pokladních systémů připravených na EET a ačkoliv nejsem OSVČ podnikající v oblasti pohostinství, velmi mne zaujaly možnosti těchto systémů a jejich „marketingový a obchodní potenciál“. To je něco, co znám z ecommerce prostředí na internetu a jsem schopen ocenit přínosy a možnosti využití.

Z tohoto pohledu mi přišla asi nejzajímavější Dotykačka, jejíž aplikace ve verzi Naplno má velmi pěkné funkce a reporting. Velmi dobře vypadá také EET 1, které spolu s dalším zbožím pro EET (registrační pokladny, pokladní terminály, tiskárny účtenek apod.) velmi výhodně pořídíte v eshopu Alza.cz.

Uložit

Autor

Ladislav Žák

Provozovatel internetového obchodu E-INSTALACE.CZ s nabídkou SAT, TV a ELEKTRO. Autorizovaný prodejce pokladních systémů a EET pokladen Dotykačka, které doporučuje i původní tvůrce obsahu tohoto blogu Stanislav Puffler. Hledáte-li spolehlivé řešení pro maloobchodní kasy a pokladny s podporou EET, neváhejte se obrátit na prodejce Dotykačky přímo a to na telefonu +420 774 661 307 nebo emailu info@e-instalace.cz. Rádi Vám pomůžeme s výběrem optimálního řešení pro Vaši prodejnu.