Žádost o certifikát EET

Žádost o certifikát EET

Snadno ovladatelné EET pokladny pro obchody - po odečtení daně za 0 Kč

V minulých článcích jsme si prošli získání autentizačních údajů k EET, první přihlášení k aplikaci EET a založení provozovny (provozoven) na daňovém portálu. Dnes se podíváme jak vygenerovat certifikát pro elektronickou evidenci tržeb. Povíme si něco o šifrování a zabezpečené komunikaci mezi Vámi a státem. K obdržení certifikátu k EET je opět potřeba přihlášení do aplikace EET na daňovém portálu MFČR. V aplikaci kliknete na položku CERTIFIKÁTY na úvodní stránce nebo nahoře v menu. Nelekněte se, budete přesměrování na samostatnou stránku certifikační autority Generálního finančního ředitelství, kde uvidíte své DIČ, uživatelské jméno pro aplikaci EET a případně kontaktní email.

Jak vložit kontaktní email

Email jsem neměl při přesměrování na tuto stránku vyplněný. Stačí však kliknout na modrou ikonku papíru s tužkou a otevře se okno pro zadání kontaktního emailu. Potvrzením tlačítkem ENTER na klávesnici se email rovnou uloží. Nic složitého.

Email pro certifikační autoritu

Co umožňuje certifikační autorita

V rámci stránek certifikační autority GFŘ na webu daňového portálu je možné vytvořit nový certifikat nebo si prohlédnout stávající certifikáty. Klikám tedy na NOVÝ CERTIFIKÁT. Otevře se nové okno s možností vytvořit certifikát od nuly v prohlížeči nebo využít předpřipravené žádosti ve formátu PKCS#10 obsahující RSA klíč o délce 2048 bitů. Předpokládám, že tuto možnost normální smrtelník nikdy nevyužije. Slouží spíš pro techniky, správce pokladen nebo technicky velmi zdatné implementátory EET. Klikám tedy na první volbu VYTVOŘIT ŽÁDOST V PROHLÍŽEČI.

Heslo pro soukromý klíč

Aplikace Vás vyzve k zadání hesla pro soukromý klíč. Ten bude sloužit pro vygenerování soukromého a veřejného klíče. Ten soukromý se uloží do Vašeho prohlížeče a bude chráněn Vaším heslem (doporučuji volit špatně odhadnutelné heslo, který si však zapamatujete). Veřejný klíč pak bude sloužit jako podklad pro vytvoření žádosti odeslané certifikační autoritě. Rychlost generování obou klíčů závisí na tom jak máte silný počítač/mobil/tablet a rychlý prohlížeč.

V dalším kroku po potvrzení hesla se zobrazí výpis žádosti o certifikát a políčko pro nepovinnou poznámku – vyplnil jsem své jméno a příjmení, ale asi je to buřt (lze zadat název firmy nebo identifikátor certifikátu). V dalším kroku už mám k dispozici stáhnout certifikát.

Stažení certifikátu k EET

Je potřeba upozornit na to, že certifikát je potřeba stáhnout ihned a neprodleně po jeho vytvoření certifikační autoritou. Dole na obrazovce je výslovně uvedeno : „Máte možnost vytvořit a následně stáhnout exportní soubor, který bude obsahovat certifikát i soukromý klíč. Tato možnost je dostupná pouze jednou a pouze v tomto prohlížeči, ve kterém jste podávali žádost. Pokud exportní soubor nevytvoříte nebo o něj přijdete, nelze jej již vytvořit znovu a bude nutné podat novou žádost.„. K dispozici jsou pak na obrazovce pouze dvě tlačítka:

  1. Vytvořit exportní soubor (což vygeneruje a nabídne ke stažení soubor s certifikátem).
  2. Zneplatnit (což okamžitě zneplatní certifikát a celý proces tak pozbývá platnosti)

Exportní soubor EET certifikátu a soukromého klíče

Po kliknutí na Vytvořit exportní soubor budete vyzvání na zadání hesla k soukromému klíči, který Vás autorizuje pro vydání certifikátu. Vyplňte tedy heslo z předchozího kroku a potvrďte. Objeví se prakticky poslední krok v podobě popup okna nazvaného Export do PKCS12.

V tomto okně už jen kliknete na tlačítko Stáhnout exportní soubor a je to. Stáhne se soubor s názvem stejným jako Sériové číslo certifikátu a příponou .p12. Ten si pečlivě uložte na pevný disk, zálohu do další složky na svém počítači a příp. i zálohu na nějaké další médium (CD/DVD/flash disk).

Stažení certifikátu EET

V seznamu certifikátu se odteď objeví nově vygenerovaný certifikát s příslušným sériovým číslem. Veškeré informace v obrázcích jsou sice ostré údaje, ale bez autentizačních údajů, vlastnictví mobilního telefonního čísla pro dvojí autorizaci a hlavně soukromého klíče / jeho hesla – jsou veřejnosti naprosto k ničemu.

Kromě .p12 potřebuje ještě .crt soubor certifikátu

Při dalším otevření stránky s vygenerovaným certifikátem už se na heslo aplikace neptá a po kliknutí na Stáhnout certifikát Vám nabídne ke stažení soubor s koncovkou .crt a názvem stejným jako u .p12 (tedy sériovým číslem certifikátu).

Chcete-li ukončit práci s certifikační autoritou, stačí kliknout na odhlášení v menu a tím se odhlásíte kompletně od autority i z daňového portálu obecně.

Autor

Ladislav Žák

Provozovatel internetového obchodu E-INSTALACE.CZ s nabídkou SAT, TV a ELEKTRO. Autorizovaný prodejce pokladních systémů a EET pokladen Dotykačka, které doporučuje i původní tvůrce obsahu tohoto blogu Stanislav Puffler. Hledáte-li spolehlivé řešení pro maloobchodní kasy a pokladny s podporou EET, neváhejte se obrátit na prodejce Dotykačky přímo a to na telefonu +420 774 661 307 nebo emailu info@e-instalace.cz. Rádi Vám pomůžeme s výběrem optimálního řešení pro Vaši prodejnu.

4 komentáře u „Žádost o certifikát EET“

  1. Dobrý den,
    ráda bych Vás požádala o radu, na kterou nedostávám od žádného dodavatele zařízení jednoznačnou odpověď. Mám všechny typy provozoven (pevná- ubytování, ale i tady budu přecházet mezi dvěma místy- buď budou hosté platit u nás doma, což je v areálu penzionu nebo zajdu do restaurace, kterou jsme pronajali- musím si vybrat jedno místo, jedno místo má číslo popisné 14 a druhé 33? Dále vyrábím přírodní mýdla a mám eshop- tedy virtuální, reálně existuje možnost platby za hotově při osobním vyzvednutí a dále jezdím na trhy a mám mobilní provozovnu- auta střídám). Vše mám pod jedním IČ, zatím jsem neplátce DPH, ale i to se může změnit. Jeden dodavatel mi řekl, že potřebuji 3 zařízení, že nejde mít v jednom zařízení 3 certifikáty a přepínat se. že bych vždy musela nahrát nový certifikát, kasu vymazat, což je nesmysl. Další mi řekl, že si mám zaevidovat jenom mobilní a jet všechny příjmy pod touto provozovnou. Můžete mi poradit a případně i navrhnout vhodné řešení. Nerada bych platila 3 x internet a kupovala tři zařízení. Dále potřebuji zařízení, které vydrží i nižší teploty a má výdrž baterie alespoň 12 a více hodin. Na trzích není často možnost připojení k el. energii nebo je drahé- to se vyplatí jenom stánkům s občerstvením.
    Předem Vám děkuji za odpověď.
    S pozdravem
    Daniela Havlová

  2. Dobrý den,
    možná se Vám bude hodit můj poslední článek trochu. Obecně však je potřeba rozlišovat provozovny, ve kterých došlo k rozhodné platbě a tedy je to pak rozlišené i na účtence. To je pohled legislativní.

    Co se týče technického řešení, to už je jiná a máte pravdu, že ve Vašem „bohatém a pestrém“ podnikání to není až tak snadné. Být to na mě, tak bych se snažil jít cestou nejmenšího odporu (alespoň zpočátku – kdo ví, jak EET dlouho vydrží, třeba to pravice za čas zase zruší). Takže v eshopu bych prostě nechal dobírku, platbu převodem a osobní odběr s platbou hotově je OK jak v restauraci, tak v penzionu pokud tam budete mít pokladnu pro danou provozovnu, což budete muset. Je zde jediný problém a to kdy vystavit účtenku – o tom se bohužel dosud vedou pře a není v tom až tak jasno.

    Co se týče stánkového prodeje, tam bych nešel dál než stávající mobil (ráno holt hodně nabít nebo mít nabíječku do auta, v lepším případě ještě nějakou solární dobíječku či powerbanku – vše moderní zdroje energie, které se Vám při stánkovém prodeji mohou hodit obecně) a tiskárnu účtenek připojenou k mobilu přes Bluetooth. Pokud nechcete investovat ani do tiskárny a řešit tak její dobíjení a strach o energii někde, kde není elektrická zásuvka, tak lze účtenku vypisovat na papír. V mobilu můžete mít aplikaci zdarma (třeba Kasafik ) a tam dát sumu nákupu, odeslat, získáte FIK a je to. Pokud si třeba ještě předpřipravíte papírové účtenky s místem na dynamické hodnoty (suma, fik, datum a čas), tak to lze bez investic. Ale je fakt, že pokud bude na stánku šrumec, tak se zblázníte. Pak bych asi volil mobil a alespoň tiskárnu – třeba na Alza.cz jich je plno a cenově třeba i do pár stovek.

    Tak to bychom měli eshop a stánek, ty bych se snažil maximálně zjednodušit. Co se týče restaurace a penzionu, tam už je to průšvih. Restaurace by měla mít přehled o stolech, útratě, investicích do surovin a tím i sklad, nějaké reporty, … tedy pokud to myslíte vážně. Tady bych investoval do pokladního systému, který je navržen pro stravovací zařízení. Máte-li tam už internet (třeba nějaké lokální WiFi), tak není ani potřeba nějaký extra paušál nebo tarif od mobilního operátora, v takovém případě hledejte řešení bez paušálu nebo s minimálním paušálem na údržbu, bezpečnost a aktualizace pokladny.

    Máte-li k tomu všemu ještě penzion, mohl bych se Vás zeptat „jak se Vám s tím žije a kdy spíte nebo relaxujete?“, ale nebudu hnidopich a odpovím konstruktivně. Ano pro penzion bych to viděl na další zařízení, které povede tržby za toto obchodní místo / provozovnu. Bohužel to je nevyhnutelné a ten kdo Vám tvrdil, že bude potřeba více zařízení, tak měl pravdu a kupodivu se Vás nesnažil okrást. Ten kdo trvdil, že stačí jedna mobilní provozovna lhal. Je mi to líto, ale nic lepšího nevymyslíte. Mohu Vám pomoci s volbou optimálního řešení, snad jsem Vám pomohl zjednodušit i ten eshop a stánek, ale víc nedokážu. Kontakt na mě je v patičce webu.

  3. Děkuji za sepsání srozumitelného průvodce 🙂

Komentáře nejsou povoleny.